DN Resor ringde runt till de olika charterbolagen och frågade: Hur definierar du all inclusive och vad är skillnaden mellan det gamla begreppet helpension och all inclusive?
Barbro Holmberg informatör på Ving:
– Vi skiljer på All inclusive som betyder att allt ingår, drinkar vid poolen och glass till barnen, och Sunwing inclusive eller Sun Garden inclusive. De två senare innebär att man under en vecka får fem luncher, fem middagar, sju frukostar och vin, öl eller läsk till måltiderna. Men inget däremellan. Det är viktigt att påpeka att det är hotellstandarden som avgör hur all inclusive ser ut på hotellen. Vid helpension ingår inte dryck till maten.
Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor:
– Vi har All inclusive light på ett hotell på Sicilien till exempel. Då ingår måltiderna men de alkholhaltiga drycker som ingår är bara vin till maten. Ingen drink vid poolen. Däremot snacks. En annan variant är Ultra all inclusive som innebär att de drinkar man får innehåller alkohol av internationella märken och inte av lokal sprit. Vi har också All inclusive gourmet på ett hotell. Då är det samma som All inclusive men middagarna äter man på en panoramarestaurang och serveras tre rätter vid bordet.
Kajsa Moström, informationschef på Apollo:
– Vi har All inclusive och Semi all inclusive, vilket ofta innebär att det inte är fri tillgång till dryck eller glassar till barnen. När det är helpension ingår oftast inte dryck i priset.
Marie Malmros, informatör på Fritidsresor:
– Förutom All inclusive har vi ett begrepp som heter Blue inclusive på ett antal hotell som är lite extra och speciella. De är minimum fyrtjärninga och det är gratis tillgång till dryck, snacks och glass.
Helena Öberg
http://www.dn.se/resor/valj-ratt-bland-sju-olika-sorters-all-inclusive-1.1065454
Sprid kunskap åt folket!
tisdag 23 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Tack Ida!! Men tänk att det ändå verkar som de inte riktigt har koll på vad de snackar om... Eller jag vet inte. Varför göra det så krångligt säger jag..!?!?
Ja men eller hur, är ingen som riktigt vet vad det innebär för alla bolag har gjort "sin grej" av det så det är inte konstigt att gästerna aldrig är nöjda. Kanske var det en tankeställare hos bolagen efter intervjuerna, man kan ju alltid hoppas!
Skicka en kommentar